Jump to content
  • Bun venit!

    Pentru a putea beneficia de toate funcţiile forumului, este necesar să vă înregistraţi un cont de membru. Pentru înregistrare aveţi nevoie doar de o adresă de email validă. Completaţi cu mare atenţie adresa dvs. de email, întrucât aceasta este necesară pentru validarea contului de membru.

Beta-carotenul ,substanța esențială pentru organismul uman !


Monica Badea

Recommended Posts

Beta carotenul face parte din familia carotenoidelor, compuşi de culoare galben-portocaliu spre roşu. Carotenoidele sunt sintetizate doar de către organisme fotosintetic active, cum ar fi anumite bacterii, alge sau plante şi acţionează ca protectori ai pigmenţilor de fotosinteză (clorofila).

În organismul uman trans-betacarotenul este cel mai important, cantitativ şi funcţional. Trans-betacarotenul este preluat din alimentaţie şi absorbit la nivelul intestinului subţire în prezenţa unei cantităţi adecvate de bilă. O funcţie importantă a beta carotenului este cea de provitamina A, deoarece o fracţiune a acestuia este transformată enzimatic în vitamina A (retinol) la nivelul celulelor mucoasei intestinale şi a ficatului. Beta carotenul este liposolubil şi din această cauză el este legat în sânge şi în limfa de lipoproteine specifice numite chilomicroni. În organism cel mai adesea este stocat în ţesutul adipos, dar şi la nivel hepatic.

Beta carotenul este o substanţă esenţială pentru organismul uman, se recomandă în alimentaţie o doză zilnică de 2-4 mg. Beta carotenul are puternice proprietăţi antioxidante. În ultimii ani, un număr de studii clinice au arătat că un nivel adecvat al beta carotenului poate fi privit ca factor de protecţie împotriva aterosclerozei, a bolilor coronariene şi a cancerului.

Prin stimularea activităţii celulelor de tip B şi T, beta carotenul contribuie şi la stimularea sistemului imunitar. Pe de altă parte studiile arată ca supradozajul cu suplimente de beta caroten creşte riscul de cancer la plămâni în cazul fumătorilor.
În chimia clinică concentraţia serică a beta carotenului este un marker al dereglarilor privind absorbţia grăsimilor la nivelul tractului digestiv
Care sunt alimentele bogate in beta-caroten?
Ca pentru orice nutrient, ne intereseaza o cantitate cat mai mare din substanta dorita, raportat la caloriile cu care vine acel aliment. Desi beta-carotenul are o culoare portocalie, multe alimente care il contin pot fi verzi, rosii, galbene sau pot avea alte culori. Iata si o lista cu alimente bogate in beta-caroten: cartofi dulci, morcovi, ardei rosii (dar si verzi), dovleac, spanac (si alte frunze verzi: salata, varza, patrunjel, busuioc, kale etc.). Asimilarea optima a carotenoizilor Pentru o asimilare optima ne trebuie o matrice de grasime, carotenul fiind lipo-solubil. Adica legumele bogate in beta-caroten trebuie insotite de o sursa de grasime. De exemplu, adaugam unt in piure-ul de morcov (creste asimilarea de 10 ori). Daca vrem sa mancam morcovul crud atunci sucul de morcov (sau de alte legume) este varianta optima. Sigur ca un suc obtinut prin presare lenta este mai bun decat cel obtinut la storcatorul centrifugal. Putem asocia piper, turmeric, MCT Oil, chiar si in suc.

120973403_1688680311289510_1158931748021242008_n.jpg.752588dd7d97acccbd24cbe23b38f471.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Posts

    • Ingrediente: -200 gr făină de năut -60 gr fulgi de ovăz măcinați -10 gr semințe de in măcinate -10 gr semințe de dovleac și floarea soarelui,râșnite ..acestea sunt opționale ! -pătrunjel uscat -sare -usturoi pudră -semințe de susan (opțional ) -450 ml apă fierbinte dar nu clocotită Se amestecă totul și se lasă 15 minute la odihnă. Apoi se formează burgerii cu mâinile umede și se coc în tigaie antiaderenta sau la cuptor..în tigaie eu i am făcut câte 3 minute pe fiecare parte !
    • Ingrediente: -500 gr făină integrală -100 gr ulei de cocos (cantitate în stare solidă ) -1 linguriță bicarbonat -2 ouă -300 ml iaurt Se amestecă toate ingredientele și se frământă 5 minute (în cazul în care vi se pare puțin sfărâmicios,mai adăugați puțin iaurt ) Dăm coca la rece minim 2 ore (cea mai fragedă iese când sta peste noapte la frigider ) Întindem pe masa de lucru o foaie  nu prea groasă și tăiem în forme de triunghi pt a putea face Cornulețe ! Eu am umplut și cu rahat și cu smochine din dulceață (dulceață de smochine întregi )dar puteți face Cornulețe cu orice vă place ! Am copt cornulețele la 180 de grade pentru 25 de minute și le-am tăvălit(după răcire ) prin îndulcitor eritritol pe care l-am râșnit în râșnița de cafea!
    • multumesc, cedeti ca puteti sa-mi dati un sfat, cum sa fac sa nu mananc noaptea?
    • Buna Carmen, mult inainte! Bun venit alaturi de noi 
    • buna, sunt Carmen , am inca 58 de ani   
×
×
  • Create New...