Jump to content
  • Bun venit!

    Pentru a putea beneficia de toate funcţiile forumului, este necesar să vă înregistraţi un cont de membru. Pentru înregistrare aveţi nevoie doar de o adresă de email validă. Completaţi cu mare atenţie adresa dvs. de email, întrucât aceasta este necesară pentru validarea contului de membru.

Carnea la grătar-buna sau rea pentru sănătate?


Monica Badea

Recommended Posts

Recomandată în majoritatea dietelor pentru slăbit, în special datorită faptului că nu conține carbohidrați, carnea este o importantă sursă de proteine și nutrienți. Preparată în mod corect, carnea oferă importante beneficii sănătății omului. De-a lungul ultimilor ani au existat controverse în ceea ce privește modalitatea ideală de gătirea a cărnii, în literatura de specialitate fiind descrise inclusiv efecte adverse ale consumului de carne preparată la grătar. Conform studiilor, există o asociere directă între consumul de carne preparată pe grătar și anumite tipuri de cancer. Cercetătorii au descoperit că în timpul procesului de gătire pe grătar sunt eliberate substanțe cancerigene, care pot determina apariția cancerului. Compușii cancerigeni incriminați se formează din cauza temperaturii crescute la care este preparată carnea, dar și din cauza scurgerii grăsimilor în timpul arderii
Aminele heterociclice, considerate compuși cancerigeni, se pot forma în alimentele bogate în proteine în urma preparării acestora la o temperatură mai mare de 150 de grade Celsius. Acești compuși se pot forma inclusiv atunci când carnea este preparată în tigaie, astfel că nu pot fi asociați în mod exclusiv cu grătarul. În schimb, hidrocarburile aromatice policiclice, formate atunci când suprafețele de încălzire se aprind, în urma scurgerii grăsimilor, sunt asociate cu grătarul. Fumul emanat din cauza scurgerii de grăsimi pe cărbuni facilitează depozitarea pe alimentul gătit a compușilor cancerigen
Cum poate fi prevenită expunerea la compușii cancerigeni?
Curățarea grătarului
Una dintre cele mai comune greșeli este aceea de a folosi grill-ul fără curățarea în prealabil a acestuia de rezidurile acumulate. Aceste reziduri pot fi carcinogene și se pot transfera alimentelor, chiar și dacă următorul preparat ce va ajunge pe grătar necesită un timp scurt de gătire.
Îndepărtarea grăsimii
Înainte de așezarea cărnii pe grătar, este indicat să se elimine resturile de grăsime vizibile de pe aceasta. Astfel, șansele de scurgere a grăsimii sunt reduse, fiind reduse totodată și șansele de formare a hidrocarburilor aromatice policiclice. Conform cercetărilor, această metodă reduce cu aproximativ 89% posibilitatea de formare a compușilor cancerigeni
Gătirea la temperaturi scăzute
Aminele heterociclice se formează doar atunci când temperatura la care carnea este preparată depășește 150 de grade Celsius, astfel că, deși ar putea dura mai mult până când preparatul să fie gata, modalitatea de gătire la temperaturi mai mici este recomandată de majoritatea experților. De asemenea, este indicat să nu se prelungească excesiv timpul de gătire iar carnea să nu intre în contact direct cu flacăra. Institutul American pentru Cercetare a Cancerului recomandă încălzirea în prealabil a cărnii într-un cuptor cu microunde, pentru aproximativ două minute. În acest fel este redus timpul de gătire pe grătar, fiind scăzute riscurile de formare a compușilor cancerigeni
Marinarea cărnii
Prin marinarea pentru o perioadă de minimum treizeci de minute sunt reduse cu 90%-99% șansele de formare a aminelor heterociclice. Sunt recomandate marinatele fără grăsimi sau cu un conținut scăzut de grăsimi. Pot fi folosite aproape orice ingrediente, însă sunt de preferat ierburile aromate, ceapa, usturoiul, cât și sucul de lămâie, oțetul de cidru, mierea sau sosul de soia.
Este carnea la grătar bună pentru sănătate?
Atunci când este preparată corect, ținându-se cont de recomandările specialiștilor, carnea la grătar este mult mai bună pentru sănătate decât carnea preparată în tigaie. Acest lucru se datorează cantității semnificativ mai mici de grăsimi și calorii pe care le va conține preparatul final. Prin prăjire în ulei, alimentele devin mult mai bogate în grăsimi, din cauza cantității mari de grăsime regăsită în ulei. Acesta este și motivul pentru care riscurile de apariție a obezității, hipertensiunii arteriale sau a accidentului vascular sunt mult mai mari la persoanele care consumă carne făcută la tigaie, în ulei.
Există, însă, riscuri asociate consumului de carne roșie, indiferent de modalitatea în care este preparată aceasta. Consumul în exces de carne roșie poate avea efecte adverse, specialiștii descoperind că riscul de cancer crește considerabil printre persoanele care consumă mai mult de 100 grame de carne roșie pe zi. Recomandarea specialiștilor de la Departamentul de Sănătate din Marea Britanie este aceea de păstrare a unei proporții în consum, rația permisă pentru consumul zilnic de carne roșie fiind de 70 de grame. În ceea ce privește carnea albă, categorie din care fac parte carnea de pui, rață, curcan și alte tipuri de păsări de curte, nu există o recomandare în ceea ce privește limitarea consumului, însă trebuie ținut cont de faptul că nutrienții conținuți de carnea albă sunt inferiori celor din carnea roșie, din punct de vedere al cantității.

481892467_WhatsAppImage2021-12-26at20_08_46.jpeg.60e6a022828b6ee12b53ee39d54f4d18.jpeg

sursa

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Posts

    • Ingrediente:15 prune uscate ,1,praf de sare de lămâie,750-800 ml apă fierbinte ..avem nevoie și de un recipient cu capac !am pus in recipient 15 prune ,am adăugat apa fierbinte,am pus capacul și am lăsat să se răcească,apoi am amestecat cu o lingură și am adăugat un praf de sare de lămâie după care am pus la frigider (peste noapte )..a doua zi e bun de consumat ..un pahar de 250 ml înainte de mic dejun (și 5 prune ..după ce bem apa de prune vom mânca și 5 prune ..așadar pt fiecare 250 ml lichid vom consuma și 5 prune care s-au hidratat peste noapte )..consumați zilnic acest lichid ..balonarea dar și constipația vor dispărea !
    • Ingrediente: :2 banane bine coapte și zdrobite bine cu o furculița sau cu blenderul vertical,1 ou,50 ml apă ,200 gr făină de cocos sau fulgi de cocos măcinați bine ,esență ,2 linguri cu cacao (dacă mai necesită apă puteți adăuga puțin câte puțin până obțineți o coca groasă și sfărâmicioasă ..se lucrează puțin mai greu cu făină de cocos pt ca nu leagă perfect preparatul )..eu nu am adăugat îndulcitor dar dacă doriți să iasă mai dulci puteți să puneți 100 gr îndulcitor sau 1-2 linguri cu zahăr!Am amestecat toate ingredientele și am lăsat 15 minute la odihnă după care am format biscuiți mari dar subțiri (eu am lăsat marginile puțin crestate )!Am copt biscuiții la 180 gr pentru 20 de minute și după ce s-au răcit bine i-am uns cu puțină miere și am presărat deasupra fulgi de cocos!
    • Ingrediente:250 gr făină integrală,5 linguri ulei ,8 linguri apă minerală rece (merge și plată ),100 gr eritritol (îndulcitor),1 praf de copt (în funcție de făina folosită mai adăugați sau mai tăiați din apă ..în clip veți vedea cum trebuie să fie aluatul )Am pus rând pe rând toate ingredientele și se frământa 5 minute (azi nu am frământat de mâna așadar am lăsat 10 minute la viteza 2 la aparat -malaxor ).Am lăsat la odihnă coca apoi am întins o foaie subțire pe care am uns o umplutură de gem de prune și nucă măcinată (am pus la ochi ),am rulat foaia și am tăiat în bucăți potrivite pe care le-am pus în tavă pe hârtie de copt cu umplutura în sus !Am copt melcii la 180 gr pt 25 de minute!La răcire îi puteți unge cu miere sau puteți pudra cu îndulcitor praf !
    • Ingrediente:2 linguri zahăr pt caramelizat ,200 gr eritritol(am pus 50 gr de eritritol cu cele 2 linguri de zahăr la caramelizat ..eritritolul nu se caramelizeaza bine singur ,mai mult iese un sirop decât un caramel ,de aceea îl ajut cu puțin zahăr),5 ouă ,500 ml lapte ,1 praf de sare ,esență de vanilie! Am amestecat ingredientele,am ars zahărul și eritritolul și am “asamblat “ într-o tavă antiaderenta ! Am copt crema de zahăr pt 40 de minute la 180 gr (am pus tava cu cremă în tava aragazului în care era și apă ,deci un fel de bain marie )! Crema se taie doar rece !
    • Ingrediente:5 albușuri (am avut rămase de la o cremă ),1 ou întreg ,1 linguriță de sare ,6 linguri făină neagră am pus eu ,jumătate plic praf de copt (ar fi mers și întreg ,creștea mai mult),cozi de ceapă verde ,jumatate de ardei gras ,mărar ,condimente,2 linguri ulei ! Am bătut albușurile spuma cu un praf de sare apoi am adăugat restul ingredientelor amestecând ușor cu o lingură de lemn..am copt checul la 180 gr pt 35 de minute! L-am tăiat când s-a răcit bine !
×
×
  • Create New...