Jump to content
  • Bun venit!

    Pentru a putea beneficia de toate funcţiile forumului, este necesar să vă înregistraţi un cont de membru. Pentru înregistrare aveţi nevoie doar de o adresă de email validă. Completaţi cu mare atenţie adresa dvs. de email, întrucât aceasta este necesară pentru validarea contului de membru.

Care este diferența dintre zahăr și zaharuri ?


Monica Badea

Recommended Posts

Ce înseamnă zahăr?

Zahărul (sucroza) este un dizaharid, format din două molecule: glucoză și fructoză. În tubul digestiv este separat rapid în părțile componente, care se asimilează și au drumuri metabolice separate. Se poate găsi în miere, sirop de arțar, sirop de agave (predomină fructoza), sirop de porumb, fructe, legume (rădăcina de sfeclă) sau alte plante (trestia de zahăr). În general se găsește însoțit și de alți carbohidrați, în diverse proporții.
Zahărul alb este o substanță practic pură, extrasă (rafinată) în general din sfecla de zahăr sau din trestia de zahăr.
Alte surse dau rezultate similare, nu are importanta sursa în sine ci faptul că este extras, purificat.
Nu există diferență semnificativă între ele în dieta.

Ce înseamnă „zaharuri”?

Acest termen se referă la carbohidrații (glucidele) simpli: fructoză, glucoză, galactoză, riboză etc. (monozaharide). Se pot include aici și dizaharidele: sucroză (zahăr= glucoză+fructoză), lactoză (=glucoză+galactoză), maltoză (glucoză+glucoză). Exista și alte molecule compuse, cu un număr mai mare de „zaharuri” legate între ele.
Deci nu mai confundăm „zahăr” (sucroza) cu „zaharuri” (care sunt prezente în mod natural în diverse surse alimentare) atunci când citim eticheta produselor.

Ce face corpul cu zahărul?

Depinde. ...Dacă are nevoie de energie îl foloseste în acest scop. Adică îl arde. Pentru că se asimilează rapid atunci când este în formă pură, se pune problema efectelor asupra pancreasului (insulinogenic) și ficatului. Alți factori implicați în ecuație sunt nivelul rezervelor din corp (glucoză, glicogen), consumul imediat (masa musculară).
Deci contează foarte mult starea fizică și ce alte alimente se mănâncă. Geneticul reprezinta un element esențial pentru modul în care fiecare dintre noi poate face față unui eventual exces de zahăr. Dacă găsește suficiente rezerve de energie atunci există posibilitatea ca efectul combinat al glucozei și fructozei să ducă la diverse tulburări, de la diabet și obezitate până la depresie și cancer..
Chiar și glucoza însăși poate genera daune asupra vaselor de sânge și asupra neuronilor atunci când nivelul este prea mare.

Cât zahăr e în diverse alimente?

Aproape 100% în zahărul alb. Dar și fructele au pana la 20% o combinație de zahăr (sucroză), fructoză, glucoză. Este în ele natural, nu îl adaugă nimeni.

Sursele de carbohidrați complecși (amidon), cum ar fi porumbul, pot avea și o oarecare cantitate de zaharuri (carbohidrați simpli). Chiar și frunzele pot conține o cantitate mică.
Unele nuci sau semințe chiar o cantitate semnificativă (caju).
Dacă vorbim despre monozaharide (fructoza sau glucoza din fructe), ele se asimilează chiar mai ușor decât zahărul alb.
Totul ține acum de ceilalți nutrienți sau componente alimentare care le însoțesc: fibre, proteine, grăsimi, apă.

Ce este amidonul?

Amidonul este un polimer al glucozei. Adică mai multe molecule de glucoză sunt legate unele de altele, urmând a fi digerate și „livrate” în sânge mai lent sau mai rapid.
Deci amidonul e tot glucoză. Cartofii, cerealele, rădăcinoasele, pseudocerealele, leguminoasele, nucile și semințele, toate pot conține amidon.
Omul obișnuit are în dietă sute de grame de carbohidrați pe zi, deci nu lingurița de zahăr din cafeaua de dimineată e problema.

Concluzii ...Deci zahăr= sucroză (poate fi rafinat sau poate veni din alimente, în mod natural) iar „zaharuri” se referă la o întreagă familie de carbohidrați simpli, care sunt evidențiați pe etichetele alimentelor, provenind în mare parte din sursa naturală, cum ar fi în fructe, de exemplu.

120973403_1688680311289510_1158931748021242008_n.jpg.d8cb7055a01762c53a019abbd7c4f036.jpg

73533049_1312466352290982_8435168056828755968_n.thumb.jpg.b4c37a70c9e048eabc9abde9c71c4163.jpg

sursa

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Posts

    • Buna Dana, bun venit alaturi de noi 
    • Bună ziua! Mă numesc Dana, sunt din nord-vestul României. Vă urmăresc de mai mult timp pe Facebook și acum am decis să mă înscriu în forumul d-voastră.
    • Ingrediente: -200 gr făină de năut -60 gr fulgi de ovăz măcinați -10 gr semințe de in măcinate -10 gr semințe de dovleac și floarea soarelui,râșnite ..acestea sunt opționale ! -pătrunjel uscat -sare -usturoi pudră -semințe de susan (opțional ) -450 ml apă fierbinte dar nu clocotită Se amestecă totul și se lasă 15 minute la odihnă. Apoi se formează burgerii cu mâinile umede și se coc în tigaie antiaderenta sau la cuptor..în tigaie eu i am făcut câte 3 minute pe fiecare parte !
    • Ingrediente: -500 gr făină integrală -100 gr ulei de cocos (cantitate în stare solidă ) -1 linguriță bicarbonat -2 ouă -300 ml iaurt Se amestecă toate ingredientele și se frământă 5 minute (în cazul în care vi se pare puțin sfărâmicios,mai adăugați puțin iaurt ) Dăm coca la rece minim 2 ore (cea mai fragedă iese când sta peste noapte la frigider ) Întindem pe masa de lucru o foaie  nu prea groasă și tăiem în forme de triunghi pt a putea face Cornulețe ! Eu am umplut și cu rahat și cu smochine din dulceață (dulceață de smochine întregi )dar puteți face Cornulețe cu orice vă place ! Am copt cornulețele la 180 de grade pentru 25 de minute și le-am tăvălit(după răcire ) prin îndulcitor eritritol pe care l-am râșnit în râșnița de cafea!
    • multumesc, cedeti ca puteti sa-mi dati un sfat, cum sa fac sa nu mananc noaptea?
×
×
  • Create New...