Jump to content
  • Bun venit!

    Pentru a putea beneficia de toate funcţiile forumului, este necesar să vă înregistraţi un cont de membru. Pentru înregistrare aveţi nevoie doar de o adresă de email validă. Completaţi cu mare atenţie adresa dvs. de email, întrucât aceasta este necesară pentru validarea contului de membru.

Murăturile și dieta!


Monica Badea

Recommended Posts

Murăturile reprezintă una dintre ele mai sănătoase garnituri datorită aportului de probiotice, vitamina C, fibre solubile și insolubile. Nelipsite de pe mesele românilor în timpul sezonului rece, murăturile au și beneficii, dar și contraindicații.

Murăturile obținute prin fermentare sunt sănătoase pentru persoanele care nu au probleme de sănătate, având o mulțime de beneficii pentru organism. Se pot consuma lângă tocănițe, ciorbe și alte feluri gătite, dar se pot pune și în sandvișuri. În caz de anumite probleme de sănătate, cum ar fi hipertensiunea, însă, nu se recomandă consumul de murături.

Murarea a apărut în vechime pentru a se conserva alimentele care nu se găseau în natură pe toată perioada anului. Metoda tradițională de murare presupune folosirea unor ingrediente precum apă, sare și diverse condimente sau ierburi - piper, mărar, tarhon, cimbru. Unele persoane introduc usturoi și ceapă în zeama de murături sau ardei iuți; în zonele asiatice, rădăcina de ghimbir este folosită la murat, pentru o aromă mai specială și un gust ușor picant.
Prin fermentare, bacteriile benefice se dezvoltă chiar în structura fructelor și legumelor murate, dar și în zeama rezultată. Iată ce beneficii au murăturile pentru sănătate:

Murăturile sunt o sursă generoasă de antioxidanți

Antioxidanții pe care îi regăsim în murături luptă împotriva radicalilor liberi. Radicalii liberi sunt substanțe chimice formate în mod natural în corp, care distrug celulele și declanșează boli precum cancerul ori bolile de inimă. Spre deosebire de legumele gătite, murăturile își păstrează intactă cantitatea și calitatea de antioxidanți - vitamina C, betacaroten, licopen etc.

Murăturile sunt un ajutor de preț pentru digestie

Bacteriile probiotice din murături și din zeama acestora favorizează digestia prin hrănirea microbiomului, atât de important pentru imunitatea noastră și starea de sănătate a creierului și a întregului organism. Mai ales în perioada în care urmăm un tratament cu antibiotic, flora de probiotice este distrusă așa că e indicat consumul de murături. Este vorba despre legumele murate după metoda clasică, în saramură, nu despre cele murate în oțet.

Murăturile sunt un supliment important de vitamine și minerale

Legumele murate au un conținut bogat de vitamina C, A și K, precum și de minerale de preț precum fier, calciu și potasiu. Acestea ajută la consolidarea sistemului imunitar, previn și tratează anemia, întăresc oasele și asigură sănătatea aparatului vizual.

Murăturile pot oferi protecție pentru ficat

Murăturile au și o funcție hepatoprotectoare, scăzând toxicitatea de la nivelul ficatului. Bineînțeles, este vorba despre murăturile puse în casă, nu despre cele cumpărate de pe raftul magazinelor, despre care nu știi exact cum au fost preparate și care pot conține și aditivi nocivi.

Murăturile calmează crampele musculare

Un studiu realizat de către cercetătorii de la Universitatea de Stat din Dakota de Nord a arătat că murăturile pot să atenueze sau chiar să elimine crampele apărute la nivel muscular datorită bogăției de minerale conținute, cu mare biodisponibilitate la nivel celular - potasiu, magneziu, sodiu, clor.

Murăturile rehidratează rapid

Efortul prelungit ori realizat în condiții climaterice dificile (de exemplu, alergare pe munte la altitudini mari) poate duce la deshidratare, iar apa nu va reuși să te rehidrateaze rapid. Zeama de la murături este băutura ideală în asemenea situații, aceasta hidratându-te instantaneu datorită conținutului ridicat de sodiu și potasiu. Atât sodiul, cât și potasiul sunt electroliți pe care organismul îi pierde prin transpirație abundentă.

Murăturile ajută la scăderea valorilor colesterolului

Mărarul din murături este bogat în quercetină, despre care se știe că are proprietatea de a reduce simptomatologia alergică, scăzând nivelurile de histamină, dar care are și capacitatea de a regla nivelul de colesterol din sânge. Anumite cerectări sugerează că, pe lângă efectele benefice aupra colesterolului, mărarul previne indigestia, calmează crampele la stomac, dar previne și flatulența.

Ce contraindicații au murăturile?

Cu toate că murăturile sunt sănătoase și indicate într-o alimentație echilibrată, există o serie de afecțiuni care pot fi agravate de consumul de murături. Persoanele hipertensive, spre exemplu, nu ar trebui să consume murături pentru că sodiul care se regăsește în cantități mari în acestea nu este deloc benefic pentru tensiunea arterială.

Un castravete murat conține între 500 și 1.100 mg de sodiu, ceea ce înseamnă mai bine de jumătate din doza zilnică recomandată. Persoanele cardiace și hipertensive se pot bucura de murături după ce acestea au fost desărate, iar zeama poate fi consumată doar diluată - de exemplu, adăugată într-o ciorbă total nesărată.

De asemenea, este posibil ca murăturile să crească și riscul apariției cancerului la stomac¹ prin posibila itritație permanentă a stomacului persoanelor cu anumite afecțiuni gastrice de tip gastrită sau ulcer, atunci când sunt consumate zilnic. Unele cercetări au indicat că persoanele care au dezvoltat cancer gastric au făcut, printre altele, abuz de consum de murături de-a lungul timpului.

Riscul apariției problemelor renale crește, de asemenea, odată cu consumul de murături în exces. Sarea din legumele murate, precum și din zeama de murături, solicită foarte tare rinichii afectați de anumite probleme (rinichi polichistic, insuficiență renală cronică).

Așadar, murăturile pot fi excelente ca parte a unei alimentații sănătoase echilibrate, dar nu se recomandă consumul zilnic și consumul în exces. Pacienții cu hipertensiune și cei cu boli cardiace sau renale ar trebui să evite consumul de murături sau să le consume foarte rar și în cantități mici.

În fiecare familie există, cu siguranță, rețete excelente de murături, așa că, pentru a fi sigur că murăturile sunt preparate într-un mod cât mai sănătos, cu ingrediente de calitate, e bine să se păstreze tradiția și să se pregătească în casă, evitându-se pe cât posibil cele din comerț. Lunile cele mai potrivite pentru a pune murături sunt septembrie și octombrie, după ce a trecut căldura puternică a verii, dar încă nu a sosit înghețul.

Atenție, pentru murat se vor alege legume sănătoase, tari, fără defecte (nu trebuie să aibă nicio parte stricată) și se vor spăla bine înainte de a fi puse la murat. De asemenea, borcanele trebuie să fie bine spălate și uscate. Pentru saramură, e nevoie cam de o lingură mare de sare la un litru de apă, dar, cum spuneam, fiecare familie poate avea rețetele și secretele ei pentru murături gustoase

120973403_1688680311289510_1158931748021242008_n.jpg.d16b035305975560f14ba0adaa76d676.jpg

sursa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Posts

    • Ingrediente: -200 gr făină de năut -60 gr fulgi de ovăz măcinați -10 gr semințe de in măcinate -10 gr semințe de dovleac și floarea soarelui,râșnite ..acestea sunt opționale ! -pătrunjel uscat -sare -usturoi pudră -semințe de susan (opțional ) -450 ml apă fierbinte dar nu clocotită Se amestecă totul și se lasă 15 minute la odihnă. Apoi se formează burgerii cu mâinile umede și se coc în tigaie antiaderenta sau la cuptor..în tigaie eu i am făcut câte 3 minute pe fiecare parte !
    • Ingrediente: -500 gr făină integrală -100 gr ulei de cocos (cantitate în stare solidă ) -1 linguriță bicarbonat -2 ouă -300 ml iaurt Se amestecă toate ingredientele și se frământă 5 minute (în cazul în care vi se pare puțin sfărâmicios,mai adăugați puțin iaurt ) Dăm coca la rece minim 2 ore (cea mai fragedă iese când sta peste noapte la frigider ) Întindem pe masa de lucru o foaie  nu prea groasă și tăiem în forme de triunghi pt a putea face Cornulețe ! Eu am umplut și cu rahat și cu smochine din dulceață (dulceață de smochine întregi )dar puteți face Cornulețe cu orice vă place ! Am copt cornulețele la 180 de grade pentru 25 de minute și le-am tăvălit(după răcire ) prin îndulcitor eritritol pe care l-am râșnit în râșnița de cafea!
    • multumesc, cedeti ca puteti sa-mi dati un sfat, cum sa fac sa nu mananc noaptea?
    • Buna Carmen, mult inainte! Bun venit alaturi de noi 
    • buna, sunt Carmen , am inca 58 de ani   
×
×
  • Create New...