Jump to content
  • Bun venit!

    Pentru a putea beneficia de toate funcţiile forumului, este necesar să vă înregistraţi un cont de membru. Pentru înregistrare aveţi nevoie doar de o adresă de email validă. Completaţi cu mare atenţie adresa dvs. de email, întrucât aceasta este necesară pentru validarea contului de membru.

Oul-prieten sau dușman?!


Monica Badea

Recommended Posts

Pentru mulți dintre noi, ouăle sunt o parte esențială a alimentaţiei, în special la micul dejun. Nici voi nu concepeţi, să renunţaţi la consumul ouălor? Din fericire, nu trebuie să faceţi acest lucru. Ouăle sunt printre cele mai accesibile surse de nutrienți și există o mare varietate de modalități de preparare a acestora. Aspectul controversat în ceea ce privește consumul de ouă este conținutul lor de colesterol. Prin urmare, am decis să aduc acest articol, pentru a vă ajuta, să vă orientaţi în această problemă.
Ouăle ca sursă de nutrienți

Ouăle sunt o sursă excelentă de proteine și alți nutrienți importanți. Sub coaja fragilă veți găsi două părți de bază – gălbenușul și albușul de ou. Gălbenușul are formă sferică de culoare galben-portocalie, al cărui rol principal este hrănirea embrionului (dacă oul este fecundat). Albuşul este învelişul lichid incolor al gălbenuşului, formând stratul protector. Unele substanțe nutritive se găsesc în ambele componente, altele se găsesc doar în gălbenuș sau numai în albuş. Pentru compararea nutrienților, vă prezentăm tabelul cu conținutul de macronutrienți, minerale și vitamine

Albuşul de ou

Albuşul conține 90% apă și aproape 10% proteine. De asemenea, conține grăsimi și vitamine. Componentele cheie ale albuşului sunt proteinele, care conțin toți cei 9 aminoacizi esențiali. Cea mai cunoscută dintre proteine este albumina, al cărei avantaj este faptul că are o proporție mare de aminoacizi și este potrivită pentru persoanele cu intoleranță la lactoză. În plus, albumina este caracterizată și prin conținutul de sulf, care este crucial în producerea hormonilor din corpul uman. O componentă a albuşului de ou este şi proteina avidină, care leagă anumite vitamine din grupa B și astfel împiedică absorbția lor. De avidină puteţi scăpa prin tratamentul termic, prin care se reduce și pierderea de nutrienți

Gălbenuşul de ou

Gălbenușul este format din 46% acid oleic, 38% grăsimi saturate și 16% grăsimi polinesaturate. Raportul de grăsimi polinesaturate depinde de modul, în care găinile sunt hrănite. Alimentaţia găinilor este compusă în mare parte din cereale cu un conținut ridicat de acizi grași omega-6, astfel, majoritatea ouălor din supermarket au o proporție mai mare de omega-6. Găinile crescute în aer liber sau găinile cu o alimentaţie bogată în omega-3, produc ouă cu un raport mult mai echilibrat de acizi grași polinesaturați. Dacă vă interesează semnificația și diferența dintre acizii grași, citiți articolul nostru Acizi grași omega-3: îi consumați în cantitate suficientă și în proporția corectă cu omega-6?
Gălbenușul conține niveluri ridicate de carotenoizi și aminoacizi și reprezintă, de asemenea, una dintre cele mai bogate surse de colină. Acesta reduce riscul de a avea ficatul gras, și în plus, se transformă în organism într-un neurotransmiţător important, numit acetilcolina.
Nutrienții din gălbenușul de ou sunt benefici pentru organism și rolul lor cel mai important este în aceste zone
reduc riscul problemelor digestive – gălbenușul conține o proteină numită fosvitină, care elimină numărul de substanțe inflamatorii.
îmbunătățesc sistemul imunitar – glicopeptidele din gălbenuș îmbunătățesc producția de macrofage, care au grijă să protejeze organismul de infecții.
scad tensiunea arterială – peptidele din gălbenuș pot afecta tensiunea arterială și astfel pot preveni bolile cardiovasculare.
reduc riscul de apariție a problemelor oculare – carotenoizii – luteină și zeaxantină protejează împotriva apariţiei cataractei și degenerării maculare, două probleme de vedere frecvente la o vârstă înaintată.
Consumul de gălbenuș de ou este, de asemenea, asociat și cu dezavantaje, printre care se numără: [12] [14]
conținutul de colesterol – gălbenușul conține aproximativ 213 mg de colesterol, iar lipoproteinele din gălbenuș conțin ⅔ de colesterol rău – LDL, deci 142 mg. Aportul zilnic recomandat de HDL și LDL colesterol este de 300 mg, ceea ce înseamnă că un ou pe zi conține aproximativ 66% din aportul zilnic de colesterol.
calorii – o omletă din 3 ouă conține aproximativ 225 kcal. Dacă vă calculați aportul zilnic de calorii, trebuie să luați în considerare valoarea calorică a gălbenușului de ou.
grăsimi – în ouă veți găsi acizii grași omega-3 necesari, care sunt grăsimi sănătoase, dar pe lângă acestea, oul este o sursă și de grăsimi saturate. Consumând o omletă din 3 ouă, primiți un total de 15 grame de grăsimi, din care aproximativ 5 g grăsimi saturate.

Ouăle și colesterolul

Colesterolul are o structură asemănătoare grăsimilor și se găsește în fiecare celulă a corpului nostru, unde îndeplinește mai multe funcții. De exemplu, furnizează material pentru hormonul pregnenolonă, din care se formează alți hormoni precum cortizolul, DHEA sau testosteronul. Colesterolul apare în corpul uman sub două forme, colesterolul LDL „rău” și colesterolul HDL „bun”.
În ultimii 40 de ani, atitudinea oamenilor de știință față de consumul de ouă s-au schimbat.

Consumul de ouă creează un echilibru de proteine și grăsimi, în plus sunt săţioase. Acest lucru este confirmat și de studiul din 2017, care a examinat diferența dintre consumul de albuş de ou şi consumul de ouă întregi

Dacă sunteți sănătoși, aveți o dietă echilibrată și faceți exerciții fizice în mod regulat, preocupările voastre privind colesterolul sunt inutile. Prin excluderea completă a oului din alimentaţie, aţi pierde inutil vitamine, minerale și alți nutrienți necesari. Cu toții avem un stil de viață diferit, deci nu este posibil să vorbim despre o soluție universală.

124963115_WhatsAppImage2021-12-26at20_08_46.jpeg.a43ceeaa7aeda9e094861c1a9e979eee.jpeg

sursa

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Posts

    • Ingrediente:15 prune uscate ,1,praf de sare de lămâie,750-800 ml apă fierbinte ..avem nevoie și de un recipient cu capac !am pus in recipient 15 prune ,am adăugat apa fierbinte,am pus capacul și am lăsat să se răcească,apoi am amestecat cu o lingură și am adăugat un praf de sare de lămâie după care am pus la frigider (peste noapte )..a doua zi e bun de consumat ..un pahar de 250 ml înainte de mic dejun (și 5 prune ..după ce bem apa de prune vom mânca și 5 prune ..așadar pt fiecare 250 ml lichid vom consuma și 5 prune care s-au hidratat peste noapte )..consumați zilnic acest lichid ..balonarea dar și constipația vor dispărea !
    • Ingrediente: :2 banane bine coapte și zdrobite bine cu o furculița sau cu blenderul vertical,1 ou,50 ml apă ,200 gr făină de cocos sau fulgi de cocos măcinați bine ,esență ,2 linguri cu cacao (dacă mai necesită apă puteți adăuga puțin câte puțin până obțineți o coca groasă și sfărâmicioasă ..se lucrează puțin mai greu cu făină de cocos pt ca nu leagă perfect preparatul )..eu nu am adăugat îndulcitor dar dacă doriți să iasă mai dulci puteți să puneți 100 gr îndulcitor sau 1-2 linguri cu zahăr!Am amestecat toate ingredientele și am lăsat 15 minute la odihnă după care am format biscuiți mari dar subțiri (eu am lăsat marginile puțin crestate )!Am copt biscuiții la 180 gr pentru 20 de minute și după ce s-au răcit bine i-am uns cu puțină miere și am presărat deasupra fulgi de cocos!
    • Ingrediente:250 gr făină integrală,5 linguri ulei ,8 linguri apă minerală rece (merge și plată ),100 gr eritritol (îndulcitor),1 praf de copt (în funcție de făina folosită mai adăugați sau mai tăiați din apă ..în clip veți vedea cum trebuie să fie aluatul )Am pus rând pe rând toate ingredientele și se frământa 5 minute (azi nu am frământat de mâna așadar am lăsat 10 minute la viteza 2 la aparat -malaxor ).Am lăsat la odihnă coca apoi am întins o foaie subțire pe care am uns o umplutură de gem de prune și nucă măcinată (am pus la ochi ),am rulat foaia și am tăiat în bucăți potrivite pe care le-am pus în tavă pe hârtie de copt cu umplutura în sus !Am copt melcii la 180 gr pt 25 de minute!La răcire îi puteți unge cu miere sau puteți pudra cu îndulcitor praf !
    • Ingrediente:2 linguri zahăr pt caramelizat ,200 gr eritritol(am pus 50 gr de eritritol cu cele 2 linguri de zahăr la caramelizat ..eritritolul nu se caramelizeaza bine singur ,mai mult iese un sirop decât un caramel ,de aceea îl ajut cu puțin zahăr),5 ouă ,500 ml lapte ,1 praf de sare ,esență de vanilie! Am amestecat ingredientele,am ars zahărul și eritritolul și am “asamblat “ într-o tavă antiaderenta ! Am copt crema de zahăr pt 40 de minute la 180 gr (am pus tava cu cremă în tava aragazului în care era și apă ,deci un fel de bain marie )! Crema se taie doar rece !
    • Ingrediente:5 albușuri (am avut rămase de la o cremă ),1 ou întreg ,1 linguriță de sare ,6 linguri făină neagră am pus eu ,jumătate plic praf de copt (ar fi mers și întreg ,creștea mai mult),cozi de ceapă verde ,jumatate de ardei gras ,mărar ,condimente,2 linguri ulei ! Am bătut albușurile spuma cu un praf de sare apoi am adăugat restul ingredientelor amestecând ușor cu o lingură de lemn..am copt checul la 180 gr pt 35 de minute! L-am tăiat când s-a răcit bine !
×
×
  • Create New...